Dela gärna detta inlägg:Share on Facebook
Facebook

Vi gratulerar Allar Raja till hans fantastiska prestation vid OS i Rio!
Självklart vill vi veta allt om detta olympiska äventyr, så vi bad vår NeoLife Atlet och estländske roddare Allar Raja att dela med sig av sin historia. Idag kan du läsa om den träning och de förberedelser som ledde till olympisk framgång för Estlands scullerfyra. Vi kommer få fler rapporter från Allar, så följ NeoLife blogg för fler spännande berättelser från OS.

ar_olympic-medalI början av säsongen tränade vi mycket utomlands. Vi tränade i Portugal och Kroatien, med bra sparring från ett Schweiziskt lag. Vi testade olika kombinationer, försökte ta reda på hur vi kunde bli snabbast och bäst, för att nå vårt mål att vinna en olympisk medalj. OS var vårt huvudmål för säsongen men vi fick även en bra möjlighet att testa formen på Europamästerskapen där vi lyckades ta guld.

Under sommaren var vi mestadels i Estland och förberedde oss för den tredje världscupen, men jag fick tyvärr en skada i ryggen och vi bestämde oss för att inte slutföra tävlingen på grund av min skada. Detta var början till en svår period för mig eftersom jag inte kunde träna med resten av laget utan tvingades träna själv. Jag hade dock bra stöd av mina lagkamrater och bara en månad innan OS var jag tillbaka i båten tillsammans med laget.

OS gör att den här säsongen är jätteviktig för oss idrottare och det innebär att alla varje liten detalj är betydelsefull. En väldigt viktig del av förberedelserna är hur man återhämtar sig, det vill säga hur man äter. Vår mat planerades mestadels för oss på träningslägren. Den bestod av olika typer av kött och fisk, grönsaker, och självklart olika kolhydrater som potatis, ris, bovete, och produkter med mindre vete. Jag åt oftast efterrätter och mjölkprodukter separat från övriga måltider, eftersom det gör att kroppen kan absorbera näringsämnena på ett bättre sätt.

En viktig del av min dagliga näringsplan är att undvika en energidipp efter träning och när jag sover. NeoLifeShake kommer alltid väl till pass. Jag använder en eller två portioner per dag, mestadels för att min dagliga energiförlust ligger mellan 4000-6000 kcal. När jag reser har jag alltid några NeoLifeBars i fickan – god och hälsosam snabbmat.

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>