Dela gärna detta inlägg:Share on Facebook
Facebook

Vi vet att träning i kombination med en hälsosam kost är väldigt bra för vår kropp och vårt välbefinnande. Många känner dock att det inte finns tillräckligt med tid under en dag för att hinna med den livsstilen. Hur kan vi lösa det problemet?

Om du inte har tid att göra en fräsch sallad, lägga till en frukt eller annan nödvändig näring till din måltid, erbjuder NeoLife dig en enkel lösning på det problemet. Genom att ta kosttillskott som Pro Vitality+ kan du komplettera med några viktiga näringsämnen  som kanske saknas i din måltid. Men hur löser man problemet med att ha för lite tid till träning? En lösning kan vara att hitta träningsmöjligheter i dina dagliga rutiner.
Vi har listat några tips som du kan använda dig av för att kunna träna, samtidigt som du utför dina dagliga plikter.

Varför ska man träna?
Först och främst, varför ska man träna? Faktum är att fördelarna med träning sträcker sig mycket längre än vad det gör för vårt yttre. Fysisk träning ökar vår allmänna energinivå, det kan bidra till förbättrad självkänsla, öka immunförsvaret, stimulera hjärnan och dämpa ångest. Om du inte har tid att ta en löprunda eller gå till gymmet, finns det andra små och enkla sätt att göra träning till en vana i vardagen.

Använd dina tår
Underskatta inte de minsta övningarna. Genom att enbart lyfta hälarna upp och ner (stå på tå) regelbundet under dagen, ökar du blodflödet i kroppen och kan förhindra att benen svullnar. Detta kan du göra varsomhelst; på busshållplatsen, framför Tv:n eller på jobbet. 

Träna vid ditt skrivbord
Om du är en av alla dem som sitter vid ett skrivbord under arbetstid, använd den tiden för att träna lite samtidigt. Nedan följer några exempel på ”mini-övningar” du kan göra vid ditt skrivbord:

– Sitt på din stol och spänn sätesmusklerna  i tio sekunder, slappna av och upprepa nio gånger till.

– Luta dig mot ditt skrivbord och gör några armhävningar.

– Träna magmusklerna genom att sitta på din stol och lyfta ett ben i taget rakt upp.

Och kom ihåg, samtidigt som du gör allt detta: håll ryggen rak!

Ta en promenad under lunchen
En snabb promenad på din lunchrast är en utmärkt träningsmöjlighet! Variera vart du går någonstans så att du inte blir trött på omgivningen för snabbt. För att göra det lite roligare, fråga om en kollega vill följa med eller ladda ner en av de många fitnessapparna som finns tillgängliga för smartphones så att du enkelt kan se statistik över hur långt du gått, kalorier du bränt etc.

Prova tekniken “gå-spring-gå”
Högintensiv träning är en mycket effektiv träningsform för att bränna kalorier och få igång blodflödet. Men du behöver inte gå till gymmet och ta hög intensitetsklasser, du kan helt enkelt tillämpa tekniken varje gång du har ett ärende. Låt oss säga att du ska hämta dina barn från skolan eller gå till busshållplatsen. I stället för att gå i samma takt, försök att gå i intervaller genom att växla mellan att gå väldigt snabbt och sedan sakta ner till normal takt för att sedan öka takten igen. Intervallträning innebär att du tränar maximalt under en kort period och vilar sedan en liten stund, för att sedan gå på med hög intensitet igen och upprepar. Din promenad till bussen kan enkelt bli en effektivare träning genom att använda denna teknik då och då.

Se dina vardagliga rutiner som en träningsmöjlighet
Försök använda de små luckorna som du kan hitta i dina dagliga rutiner och fyll dem med träning. Till exempel:

– Om du måste ta bilen när du ska handla mat, parkera  på parkeringsplasten så långt ifrån affären som möjligt och använd se det som ett tillfälle att få röra dig lite extra.
– Finns det trappor i ditt hus? Grattis! Gå upp för dem så fort du kan, ta två steg i taget och variera hur du går i trappan.
– Väntar på att pastavattnet ska börja koka? Gör några benböj medan du väntar.
– Undvik långa perioder i soffan framför TV: n och försök att istället sitta på en Pilates-boll . På så sätt måste du aktivera magmusklerna för att upprätthålla balansen.

Njut av din enkla vardagsträning!

 

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>